Ritme oppakken na je vakantie… tips & tricks

De vakanties zijn zo goed als weer voorbij, we moeten weer terug naar het normale ritme. Met een vast ritme zit je lekkerder in je vel en voelt het alsof dingen ‘vanzelf’ gaan. Dit zal niet altijd even makkelijk gaan. Heb je moeite om weer in je ritme te komen? Of heb je tips om zo snel mogelijk je ritme weer op te pakken? In dit blog vertellen we jou wat te doen om weer terug in je ritme te komen!

Begin nu!

Heel simpel, beginnen is het halve werk. Het begin is vaak het zwaarts. Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om weer in je ritme te komen. Begin weer met sporten of bewegen en je gezonde eetgewoontes.

Weer even in komen

Het duurt altijd even om weer in je ritme te komen. Ga ervan uit dat het één tot drie weken duurt voordat jij weer terug bent in je normale dagelijkse ritme. Hoe eerder je dit accepteert, hoe eerder je weer in je ritme zit. Daarnaast is het belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn. Geniet van het feit dat je weer goed bezig bent en van de progressie die je maakt!

Na een aantal weken gesport of gezond gegeten te hebben, zul je merken dat je kracht weer terug komt, dat sporten makkelijker gaat of dat je een stuk minder trek hebt in ongezonde producten. Dingen beginnen langzaam weer ‘vanzelf’ te gaan.

Een jaar heeft 365 dagen

Je bent net terug van een heerlijke vakantie en besluit meteen, of na een aantal weken, de draad weer op te pakken. Vanaf dat moment heb je de knop omgezet en wil je zo snel mogelijk weer terug naar je oude niveau. Helaas gaat dit niet zo snel, wat confronterend kan zijn en mogelijk kan leiden tot frustraties.

Dit is totaal niet nodig, een jaar heeft namelijk 365 dagen en 52 weken. Het is heel normaal om een aantal weken ‘in te moeten komen’. Onthoud dat je in de dagen en weken daarna zo ongelooflijk veel bereiken. Uiteindelijk zal je versteld staan hoe snel je weer vooruitgang boekt en hoe snel je het oude ritme weer te pakken hebt!

Stel doelen voor jezelf

Kom je lastig terug in je oude ritme? Of heb je weinig motivatie? Het hebben van een doel werkt motiverend en zorgt voor focus. Daarnaast geven doelen een voldaan gevoel als je ziet dat je progressie maakt of als je je doel bereikt. Kortom, het hebben van een doel, naar dit doel toewerken en het vervolgens ook halen maakt ons gelukkig.

Wees consistent

Is de motivatie weer terug? Geweldig! Dan is het voor nu vooral belangrijk om dit ook vast te houden en te zorgen voor consistentie. ‘Consistency is key’, en dat is echt zo! Spreek met jezelf af wanneer en hoe vaak je in de week wil sporten en houd je hier ook aan. Dit geldt ook voor gezond eten. Als je een paar dagen ‘cheat’ of een aantal keer sporten overslaat is de kans groot dat je niet in je ritme komt. Dit noemen we het jojo-effect, beginnen, stoppen, beginnen stoppen, enzovoort. Dit werkt zeer demotiverend en wil je absoluut voorkomen.

Let’s go met Play X!

Je weet dat je het beste meteen kan beginnen, dat het stellen van een doel een krachtig hulpmiddel is en dat het belangrijk is om consistent te zijn. Play X zijn diensten ondersteunen je bij een gezonde en fitte levensstijl!

Meer lezen??

Share:

Facebook
LinkedIn
Ritme oppakken
×