November challenge

Gedurende de hele maand november gaan wij, Team Play X, buiten onze comfortzone. Het Outdoor seizoen sluiten we af met een 15km run in de beekse bergen op 6 november. Daarna gaan wij de voorbereiding in voor het seizoen 2023. Welke start met de Venloop eind maart. Dit betekent dat we 4 maanden hebben om te herstellen en tevens voorbereiden op het nieuwe seizoen. En onze voorbereiding beginnen we met een Health Challenge. Deze focust zich voornamelijk op allerlei zaken buiten onze trainingen en voeding om, om onszelf next level fit te krijgen. In dit artikel leggen we uit, waarom we doen wat we doen en wat de voordelen hiervan zijn.

De challenge:

  1. Glutenvrij
  2. Alcoholvrij
  3. Cafeïnevrij
  4. Snoepvrij
  5. Schermvrij (eerste 2 uur na opstaan en laatste 2 uur voor slapen gaan).

Daarnaast hebben we wekelijks nog een extra weekchallenge om onszelf nog meer uit te dagen.

Glutenvrij

Glutensensiviteit komt vaak en bij steeds meer mensen voor. Daarbij voegen gluten ook niks toe aan je gezondheid. Het is dus niet zo dat je een tekort aan gluten kunt hebben. Gluten is een eiwit, bestaande uit glutenine en gliadine. Dit komt vooral voor in tarwe, spelt, kamut, rogge en gerst. Het is dus een bestanddeel van granen. Granen bevatten naast de gluten ook vitamine B, mineralen en vezels. Maar dit zijn voedingsstoffen die je makkelijk uit andere producten kunt halen.

3 reden waarom wij gluten in november vermijden:

  1. Gluten treden ongevraagd toe tot je bloedbaan.

Na vertering worden voedingsstoffen opgenomen door de darmwand in de bloedbaan. Maar niet alle voedingsstoffen mogen door. Je lichaam reguleert welke voedingsstoffen wel en niet mogen toetreden. Bij gluten geldt dat niet. Zij hebben eigen regels. Ze vallen als het ware de darmwand aan waardoor ze, zonder toestemming, de bloedbaan inkomen. Dit maakt het voor andere ziektemakers makkelijker om ook door te treden, waardoor je immuunsysteem harder moet werken. Wanneer dit te vaak gebeurt kan het leiden tot glutensensitiveit.

  1. Beter humeur en meer energie

Doordat de opiaatachtige stoffen die in gluten zitten het endorfinesysteem (lichaamseigen) ontregelen, kan dit ervoor zorgen dat stress, angst en depressie gerelateerde klachten vaker ontstaan of vaker voorkomen. Daarnaast veroorzaken ze ontstekingen waarvoor ons immuunsysteem steeds harder voor moet werken. Dit kost enorm veel energie.

  1. Betere kwaliteit van slaap

Zoals gezegd verhogen gluten de doorlaatbaarheid in de darmen. Hierdoor kan de productie van het slaaphormoon melatonine als ook het geluk hormoon serotonine worden beperkt. Hierdoor kan bij beperken ervan de kwaliteit van slaap toenemen.

Alcoholvrij

Alcohol verhoogt onze lichaamstemperatuur omdat onze levert probeert alcohol te verwerken. Dit heeft een enorme bewezen impact op de kwaliteit van slaap en dus herstel. Alcohol zorgt ervoor dat je niet of minder lang in de REM slaap fase komt waardoor je slecht in staat bent om de informatie van de dag ervoor op te slaan of zelfs dingen vergeet (hallo black out). Daarbij zorgt alcohol voor een grotere kans op blessures, enorme vermindering van energie, uitdroging, leververvetting of afname van onze conditie. Ofwel, met alcohol werken we onszelf vooral tegen in het optimaliseren van onze gezondheid en (sport)prestaties.

Cafeïnevrij

Allereerst willen we even duidelijk maken dat wij normaal juist voorstander zijn van cafeïne, mits geconsumeerd tussen 09:00 en 13:00 op een niet nuchtere maag. Het is bewezen dat koffie bijdraagt aan een langer leven en risico op bepaalde ziektes aanzienlijk verminderd. Gedurende de hele maand november willen we echter zo natuurlijk en stabiel leven. Het verhogen van het hormoon adrenaline door externe factoren zoals dus bijvoorbeeld koffie, willen we hierdoor vermijden.

Snoepvrij

Oftewel toegevoegde suikervrij. Volledig suikervrij eten is ten eerste niet mogelijk en daarbij raden we het ook enorm af. Suiker heb je namelijk nodig om energie te krijgen. Maar deze suiker moet je wel consumeren uit producten die van nature suikers bevatten (fruit bijvoorbeeld). Producten zoals frisdrank, koekjes, snoepjes, toetjes heeft je lichaam niet nodig. We willen onze insulinelevels zo stabiel mogelijk houden. Dit vermindert het risico op ziektes zoals diabetes (type 2 en 3), wat vandaag de dag steeds meer en meer voorkomt. Het vermijden van producten met veel toegevoegde suikers draagt bij aan het makkelijker stabiel houden van onze insulinelevels.

Schermvrij

Schermgebruik is de standaard tegenwoordig. We zien het zelfs als ontspanning (even lekker scrollen). Het blauwe licht dat van onze telefoons, tablets of zelfs de televisie afkomt heeft een enorme impact op de lichtreceptoren in je ogen. Telefoongebruik in de 2 uur voordat je gaat slapen kan de melatonineproductie tot 23% laten afzwakken. Dit betekent dat je minder goed in slaap komt en het beperkt daarnaast kwaliteit van je slaap. Je komt bijvoorbeeld minder goed in je REM slaap. Daarnaast kan hetgeen waar we naar kijken ons ook onbewust stress veroorzaken. Jij hebt bijvoorbeeld een kut dag gehad, maar je ziet iedereen op social media vrolijk zitten eten bij luxe restaurants. Niet echt chill voor je mentale gesteldheid. Daarom kiezen we er in deze maand voor om ons de onbewuste druk van onze sociale kringen te besparen in de eerste en laatste uren van de dag.

Hopelijk begrijp je nu wat beter waar onze challenge vanaf komt. Iedere week geven we ook nog een korte toelichting over de extra weekchallenges op onze social media!

Doe jij met ons mee?  Let us know!

Meer lezen??

Share:

Facebook
LinkedIn
×