Iron Viking Obstacle Run | Mijn Persoonlijke weg – Joeri

Om te beginnen, ben ik niet altijd de meest georganiseerde persoon. Althans, dat blijkt uit de dagelijkse “struggles” die ik regelmatig ondervind. Zoals je misschien wel weet ben ik een man met een hart voor sport. Ik ben het liefst de hele dag bezig met experimenteren over hoe ik iemand anders het beste kan adviseren. Kortom, ik wil overal het beste uit kunnen halen. Om dit te kunnen doen heb ook ik uitdagingen nodig. En een uitdaging die hebben we gehad.. samen met Dirk hebben we ons opgegeven voor de Iron Viking Obstacle Run, ofwel een marathon met 100+ obstakels georganiseerd door Strong Viking.

Zo’n trainingsperiode gaat niet altijd over rozen en ook al weet ik echt wel wat ik beter wel en niet kan doen, makkelijk is het echt niet altijd. Structuur en discipline daar draait het om. In deze blog wil ik jullie graag meenemen in mijn persoonlijke uitdagingen met betrekking tot het maximaliseren van (sport)prestaties.. zeker voor uitdagingen zoals deze..

De mate van energie die ik uit mijzelf haal laat zien dat ik ook voor mijzelf doelen op moet stellen. Vaak denk ik namelijk dat er veel meer in mij zit, maar dat het er niet altijd even goed uitkomt. Waar ligt dat aan? Kan ik het gewoon niet? Ben ik nu echt zo verzeild geraakt in mijn eigen leefpatronen? Je kunt jezelf 1000 vragen stellen, maar dat gaat niks oplossen. Sterker nog, deze vragen kunnen er juist voor zorgen dat je nog meer gedemotiveerd raakt. Breng het probleem in kaart in plaats van te kritisch te zijn naar jezelf.

Inzakken of herpakken

Voor mij is het stellen van doelen op de korte termijn soms lastig. Ik wil altijd van 0 naar 100 gaan in een veel te korte tijd. “Pieken”, zoals ik dat zelf altijd noem. Ik ben opzoek gegaan naar de juiste handvaten die mij hierbij zouden kunnen helpen. Wat mij enorm helpt is een gedachteschema. Met behulp van dit gedachteschema leer je dat je deze belemmeringen juist moet accepteren, omdat deze er altijd zullen zijn. Het belangrijkste is dat je leert hoe je ermee om moet gaan.

In het schema schrijf ik de meest voorkomende gedachtes van mijn dag op. Dit zijn zowel positieve als negatieve gedachtes. Door te kijken naar deze gedachtes kan ik mijzelf afvragen waarom deze gedachte zo is blijven hangen. Als het blijkt dat het een gedachte is die mijn doel in de toekomst kan belemmeren, dan plaats ik deze in een “eliminatiehokje”. Vervolgens kun je de focus leggen op de positievere gedachtes en dat geeft mijn motivatie een boost. Daarnaast kost het gebruiken van dit gedachteschema slechts 15 minuten van je dag.

Accepteren dat er altijd belemmeringen zullen zijn is de eerste stap. Deze omzetten in iets positiefs en er motivatie uithalen is de volgende stap. Het allerbelangrijkste is de laatste stap. Hierbij durf je jezelf aan te kijken en te vertellen dat je trots bent op jezelf. Ik doe dit tenslotte voor mijzelf en niet voor een ander! Ik stel mijzelf daarom de vraag: wil ik vandaag inzakken of wil ik mij vandaag herpakken?

Share:

Facebook
LinkedIn