Cardio: vóór of na je krachttraining?

Het beste moment om cardio te doen, hangt af van het type doel dat je voor jezelf hebt gesteld. Hieronder hebben we een aantal basisregels voor je op een rijtje gezet:

  • Is je doel vet verbranden?
    Dan is het verstandig om eerst krachttraining te doen, gevolgd door cardiotraining. Uit onderzoek is gebleken dat je meer vet verbrand tijdens je cardiotraining als je eerst krachttraining hebt gedaan.
  • Is je doel beter uithoudingsvermogen krijgen?
    Wil je een beter uithoudingsvermogen, dan is het belangrijk om eerst cardiotraining te doen, gevolgd door krachttraining. Wanneer je dit omdraait, houd je minder energie over voor cardiotraining.
  • Is je doel sterker worden?
    Wil je sterker worden, doe dan eerst krachttraining, en vervolgens cardio. De reden hiervoor is vrij eenvoudig: je hebt namelijk alle energie nodig om de juiste vorm en techniek aan te houden tijdens het tillen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat spierkracht afnam na het hardlopen, dus bewaar cardiotraining voor na je krachttraining.
  • Heb je geen doel, maar wil je gewoon lekker fit blijven?
    Op dit moment maakt het niet zoveel uit of je eerst cardio- of krachttraining doet. Het verhogen van je hartslag is een goede manier om je lichaam voor te bereiden op beweging, in welke volgorde je dit doet maakt dus niet uit!

Beste vorm van cardio om te combineren met krachttraining
Krachttraining staat in het teken van korte, explosieve oefeningen. Tijdens deze oefeningen verbruik je glucose. Bij cardiotraining verbruik je juist zuurstof. Een vorm van cardiotraining waarbij je een lage intensiteit gebruikt is de beste vorm om voor te kiezen. Deze vorm kun je dan combineren met krachttraining. Denk aan vormen als zwemmen, roeien, wandelen, joggen of fietsen: kies iets wat je leuk vindt! Wanneer hier niet je interesses liggen kun je ook kiezen om een bootcamp te doen, of een high intensive interval training. Zolang je maar lekker in beweging bent!

Meer lezen??

Share:

Facebook
LinkedIn
×