Hoe ik een sterke mindset behoud ondanks Corona!

Een lockdown is voor niemand leuk. Het beïnvloed momenteel inmiddels alweer een jaar ons (dagelijke) leven. Voor de een misschien meer dan voor de ander. Voor de meeste problemen zijn er wel oplossingen te vinden. Zelf ben ik gelukkig wel iemand die graag in oplossingen denkt in plaats van beperkingen. Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik positief blijf, motivatie blijf behouden en hoe ik mijn eigen hoofd boven water houd in het huidige, niet meer zo normale, dagelijkse leven? Ik vertel het je graag aan de hand van een aantal persoonlijke tips.  

Zoek een routine die bij jou past

Klinkt erg voor de hand liggend misschien? Je weet namelijk vast wel dat een goede routine belangrijk is voor bijvoorbeeld een goede concentratie, een hoog energie-level en een laag stressniveau. Toch blijkt het telkens weer lastig om te blijven aanpassen aan ingrijpende en steeds weer veranderende maatregelen zoals bijvoorbeeld de avondklok. Mijn tips hiervoor? Voor mij voelt het als een beperking in mijn vrijheid. Ik kies er dan ook bewust voor om in de weekenden mijn focus op compleet andere dingen te leggen dan normaal. Zo zet ik de wekker een poosje eerder dan normaal en ga vroeg op pad (lees: half 6 de deur uit) om mijn lichaam met een (extreem vroege) ochtend wandeling te prikkelen. En geloof me dat is voor iemand die normaal meent geen ‘ochtendmens’ te zijn een behoorlijke wake-up call. 

Routine dus… maak tijd vrij voor de dingen die je graag doet naast de dingen die je ‘moet’ doen. Zo creëer je balans en heb je niet heb gevoel van ‘beperkingen’ in deze tijd. En vergeet niet op tijd naar bed te gaan!

Hoe is jouw slaapritme?

Een ander cruciaal onderdeel van een sterke mindset en een goed algeheel welzijn is een gezond slaappatroon. Onze machine draait zo’n 2/3e van de dag volle bak om alle prikkels die we krijgen te verwerken en om te zetten in actie en reactie. En dit nog naast de reguliere constante vitale processen die lopen. Niet zo vreemd dus dat we slaap nodig hebben. Dit kost nou eenmaal energie die we met voldoende rust weer voor een groot deel kunnen opwekken. Hoeveel je moet slapen verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Wanneer ik luister naar de mensen om me heen over hun nachtrust, welke lang niet altijd even goed is (no offense) dan zal dit wel degelijk impact hebben op productiviteit, de verwerking van emoties en geheugen. Zelf streef ik er bijvoorbeeld na om mijn nachtrust met minimaal 7 uurtjes zo constant mogelijk te blijven pakken en te slapen op vaste tijden. In tegendeel tot voorheen waarin ik gemakkelijk tot het einde van de ochtend in bed kon blijven loungen sta ik nu altijd op een vaste tijd op in de ochtend. En of ik hierdoor beter in mijn vel zit? Hell yeah, een absolute aanrader dus!

Stay connected!

Persoonlijk ben ik iemand die graag in contact is met mensen. Zowel fysiek als digitaal socializen kan ik erg waarderen. Ondanks dat we nu beperkt zijn in het fysieke contact met elkaar zijn er toch genoeg andere mogelijkheden om verbonden met elkaar te blijven. Het gevoel van gemeenschap en verbinding met andere mensen is tenslotte belangrijk voor ons emotionele welzijn.

Je mag met de huidige maatregelen nog maar met 1 persoon van een extern huishouden samenzijn. Dat is weinig, en ook ik heb het gevoel dat de wereld om mij heen momenteel heel klein is. Gelukkig leven we dan wel weer in een digitaal tijdperk en hebben we genoeg tijd en mogelijkheden om via digitale kanalen nog contact te houden met mensen die belangrijk voor je zijn.. Misschien denk jij tijdens het lezen van deze tip dat het gevoel van gemeenschap er even niet is terwijl je er wel behoefte in hebt. Voel je vrij om mij een berichtje te sturen. Ik zal je verhalen met open armen ontvangen. Whatever it may be.

Ga naar buiten!

Wij als mensen zijn van oorsprong buitenmensen. De evolutie heeft ons geleerd dat we beter kunnen overleven wanneer we in gunstige omstandigheden leven. En ja, daar ben ik het mee eens hoor. Een dak boven het hoofd hebben en zelf kunnen consumeren waar men zin in heeft is iets wat voor ons vanzelfsprekend is geworden. Jammer genoeg verliezen we daardoor wel zicht op de elementen die moeder natuur ons heeft gegeven. Het is belangrijk om dit niet te vergeten. Daarom vind ik het persoonlijk erg belangrijk om mijzelf (lees: mijn lichaam) bloot te stellen aan bijvoorbeeld de kou. Hiermee houd je je lichaam en je brein ‘scherp’ aangezien het de natuurlijke processen bevordert.

De natuur is verder ook een goede plek om even te ‘resetten’ van alle prikkels die we in het dagelijkse leven ervaren. En het mooiste: de natuur krijg je gratis. Dus… mijn advies hierin: Ga naar buiten! Heb jij even een trigger nodig om naar buiten te moeten gaan? Wij van Play X zijn niet onbekend met het bedenken van leuke outdoor challenges.

In deze periode is positief blijven denken belangrijker geworden dan ooit. Beperkingen zijn er nu eenmaal. We gaan ook niet doen alsof het niet zo is, want dat is nu eenmaal (helaas) de realiteit. Maar iedere beperking brengt ook weer mogelijkheden. Durf net zoals ons te dromen en voor jezelf een sterke mindset te behouden. En vergeet nooit: Small wins really matter!?

On Top

Hero Talk – Wendy Cuijpers

Wat leuk dat je bij de nieuwe ‘Hero Talk’ bent uitgekomen! In deze nieuwe blog hebben wij onze winnaar Wendy gevraagd om haar ervaringen met