De personalisatie paradox: groter verlangen naar personalisatie vs. Steeds strenger wordende privacy regelingen

In de vorige blog schreef ik over de 10 belangrijkste marketingtrends en ontwikkelingen die een onvermijdelijke rol gaan spelen de komende 5 jaar. Omdat ieder onderwerp toch wel wat uitleg behoeft, gaan we iedere week op een van die trends in. We trappen af met de Personalisatie paradox: de uitdaging de komende jaren: leveren van meer en steeds betere personalisatie die volledig privacy approved is. 

Data en privacybescherming is niet meer weg te denken. Sterker nog ik ben ervan overtuigd dat er alsmaar meer regelgevingen zullen voortvloeien uit de huidige bekende regelingen als bijvoorbeeld de AVG(GDPR). Het is goed dat er met een kritisch oog wordt gekeken naar ‘tech’ bedrijven en hoe wij allemaal omgaan met data. Ik bedoel, er zijn inmiddels genoeg series te vinden op alleen al Netflix  die hiermee een statement maken: het moet anders. En begrijp me niet verkeerd, ik stem hiermee in. Maar op hetzelfde moment verwachten (potentiële) consumenten wel een ongekende mate aan personalisatie. En die 2 facetten zijn niet altijd even complementair aan elkaar kan ik je vertellen. 

Het verlangen naar meer personalisatie

Er zijn genoeg onderzoeken gedaan die het verlangen naar meer en betere personalisatie bevestigen. 90 procent van de consumenten kiezen eerder voor merken die gepersonaliseerde aanbiedingen of aanbevelingen hebben(1) en sterker nog: ze zijn zelfs bereid hun data te delen om dit te krijgen. 

Dus hoe kunnen wij als marketeers de vraag/behoefte van de consument van vandaag en morgen bevredigen terwijl we ook bezig zijn met het bouwen aan en zeker stellen van het vertrouwen van de consument. 

Het antwoord is simpel: met data natuurlijk. 

AVG proof Customer Experience Automation tools

Vandaag de dag, het targetten van jou als potentiële klant op het juiste moment, met de juiste boodschap op de juiste plaats betekent ook dat we moeten weten wie je bent, waarom je doet wat je doet en waar je je bevindt op ieder gegeven moment. De komende jaren zullen we een nieuwe aanpak moeten ontwikkelen richting de data gedreven strategieën die we inmiddels zo gewend zijn. We zullen nieuwe tools en technologieën moeten ontwikkelen die ons in staat stellen meer proactief te zijn wanneer het gaat over het begrijpen van klantgedrag en tegelijkertijd het onderhouden van data integriteit. 

Als Campagne bureau richten wij ons veel op customer experience automation waarmee we gepersonaliseerde digitale ervaringen kunnen ontwikkelen zonder risico. De tools die we hiervoor gebruiken voorzien namelijk in zulke geavanceerde mogelijkheden waarbij we klantendata kunnen verzamelen en beschermen, privacy risico’s kunnen vermijden en wel door kunnen bouwen aan gepersonaliseerde customer journeys. 

In plaats van er tegen te strijden moeten we privacy protections misschien wel omarmen.

De trends gaan ongelofelijk snel rondom AI, personalisatie, automatisering en noem maar op. Ongeacht die trends en alles wat er gebeurt ben ik ervan overtuigd, en ik denk iedere andere marketeer met mij, dat een ding altijd hetzelfde moet blijven: de focus op de klant. Wat willen ze en hoe zorgen we ervoor dat we hun vertrouwen winnen en behouden. Daar moet het om gaan. Privacy is niet langer meer slechts een onderdeel van de rol van IT. Het moet dus gemanaged worden door het team binnen de organisatie dat de potentiële klant misschien wel het beste kent: marketing. 

Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je een keer kritisch brainstormen over hoe dit in jullie organisatie geregeld is?

1 https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-77/Accenture-Pulse-Survey.pdf

On Top

Hero Talk – Wendy Cuijpers

Wat leuk dat je bij de nieuwe ‘Hero Talk’ bent uitgekomen! In deze nieuwe blog hebben wij onze winnaar Wendy gevraagd om haar ervaringen met